Vi är vad vi köper

Konsumtionskulturen är här för att stanna

Vad skulle du vara utan dina ägodelar?

En oväntad baksida av marknadsekonomins frihet är att vi helt plötsligt har blivit vad vi köper, vare sig vi vill eller inte. Vi sitter fast i konsumtionskulturens garn men förstår inte detta själva utan tycker att vi agerar självständigt och gör precis som vi vill. Att vi sen råkar agera väldigt likt alla andra ser vi mest som en festlig slump.

Det är nästan helt omöjligt att idag tänka på vilka vi är utan att också tänka på vad vi har. Vi är vad vi köper ger oss svaren på hur vi ska förhålla oss till konsumtion – en gång för alla.

Utgivning: 2018-04
Format: Inbunden
Formgivare: Jonas Lindén
ISBN:978-91-88671-27-1

Köp på Adlibris eller Bokus

Jacob Östberg är professor i reklam och pr.
Katarina Graffman är antropolog och föreläsare.

Läs mer