Vi är vad vi köper_hero mockup

Vi är vad vi köper

Katarina Graffman & Jacob Östberg

"Om man vill hänga med i nya konsumtionsmönster är den här boken nödvändig. Den handlar framförallt om hur och varför vi konsumerar. Och vad som händer efter att vi tillfredsställt det tillfälliga behovet. Vad händer då? Läs och lär om det mänskliga begäret."

Amelia Adamo

Vad skulle du vara utan dina ägodelar?

En oväntad baksida av marknadsekonomins frihet är att vi helt plötsligt har blivit vad vi köper, vare sig vi vill eller inte. Vi sitter fast i konsumtionskulturens garn men förstår inte detta själva, utan tycker bara att vi agerar självständigt och gör precis som vi vill. Att vi sen råkar agera väldigt likt alla andra ser vi mest som en festlig slump.

Det är nästan helt omöjligt att idag tänka på vilka vi är utan att också tänka på vad vi har. Vi är vad vi köper ger oss svaren på hur vi ska förhålla oss till konsumtion en gång för alla.

"Genom sin enkla men inträngande analys har författarna skrivit en mycket bra bok om modern konsumtionskultur."

BTJ

"Hasta la Vista, Homo Economicus. Nej, det handlar inte om någon ny Terminator-film, utan det är rubriken på första kapitlet i boken ”Vi är vad vi köper”. Den är en frontalattack mot samhällets konsumtion. "

Veckans Affärer

"Katarina Graffman och Jacob Östberg konstaterar att konsumtionssamhällets individualism är en chimär; ju mer individualistiskt en kultur är desto större behov av flocken. Det är inte överlagda val och rationalitet som styr henne, utan en köplust som drivs av flockbeteende i en ständig jakt på bekräftelse och längtan efter att få höra till. I boken ”Vi är vad vi köper” skildras den varelse vi utvecklats till. "

Västmanlands Läns Tidning

"Förutom att ta upp forskning som finns om hur vi fattar köpbeslut och vad som får oss att välja en produkt framför en annan går den på ett mer filosofiskt plan in på vad det är att leva i en konsumtionskultur där allt vi köper på ett eller annat sätt handlar om vilka vi är, eller vill vara."

Sundsvalls tidning

"Så mycket igenkänning i den här boken. Kunskap är makt."

Tv4 Nyhetsmorgon

"Hög igenkänningsfaktor, fick mig att skratta högt flera gånger. "

Plånboken, P1, Sveriges Radio

"Östberg och Graffman menar att det inte hjälper att känna skuld och skam. Du som enskild individ kan inte stå emot hela det system som den så kallade fria marknaden utgör. Vi är kidnappade av systemet. Därför behövs det förändringar på en högre nivå, nämligen politiska och juridiska, är deras slutsats."

ETC

"Jag ÄLSKAR den här boken! Den är som en katt. Intelligent, observant och varm. Den river också till och lämnar klösmärken i form av eftertanke och feta flabb! "

Lovisa Sterner, Grasp Insights

"Graffman och Östberg lyckas med denna bok ge en djup, lärd, filosofisk och, inte minst, humoristisk inblick i människans allt som oftast irrationella konsumtionsbeteende, och hur detta sedan sätter sina ibland oanade avtryck på vårt samhälle, i stort som smått. "

Frédéric Cho, kinaexpert och författare

"För oss som älskar Zygmunt Bauman, Slavoj Žižek och Hartmut Rosa, men inte läser Zygmunt Bauman, Slavoj Žižek och Hartmut Rosa, är denna bok en utmärkt ledsagare genom det moderna samhällets framväxt och konsumtionskulturens utbredning fram till idag. "

David Orlic, opinionsbildare och kommunikatör

"Köp inte denna bok, följ författarnas etik och låna den på ditt lokala bibliotek i stället. Om du köper elektroniskt, dela med kompisarna men på minnepinne så sparar du energi som går åt då du sänder via nätet. Och kom ihåg, då du läser, gör det med skärmen i sparläge. I boken lär du dig säkra din framtid som fattig. Många böcker ökar din kunskap, få förändrar ditt liv."

Tom Moring, Professor emeritus i kommunikation

"Östberg och Graffman ger i Vi är vad vi köper en heltäckande, och alltför ofta förbisedd, bild av konsumtionskultur: vad vi köper representerar ingenting annat än hur människan formar relationer till produkter, personer och idéer. Denna process är inte linjär, logisk och objektiv. Det handlar inte om ’big data’. Den handlar heller inte om konsumenter som konsumenter. Den handlar om människor och människors sätt att fungera. "

Dr Bob Deutsch, kognitiv antropolog, Brain-Sells

"Vi är vad vi köper gör klart för mig hur påverkad jag är av vår konsumtionskultur och förklarar varför ingen kommer undan dess klor. Författarnas stora kunskap, personliga reflektioner och de många exemplen från verkliga livet gör boken såväl lättläst som underhållande. "

Jenny Johansson, författare

"Vi är vad vi köper känns som en välbehövlig vitamininjektion i en genre som har fastnat i gamla sanningar."

Recovering Shopaholics

"Sidorna är fyllda av aha-upplevelser, insikter och information att använda för att, om möjligt, ta sig ur konsumtionssamhällets hårda grepp. Boken är läsvärd för alla som av någon anledning vill förstå det konsumtionssamhälle vi lever i och vilka krafter som styr oss. "

Plånbokssmart
Utgivning: 12/04/2018
Format: Inbunden
Formgivare: Jonas Lindén
ISBN: 9789188671271

Katarina Graffman & Jacob Östberg

Jacob Östberg är professor i reklam och pr. Katarina Graffman är antropolog och föreläsare.

Läs mer

Nyhetsbrev

Gå med i vår epost-lista för att få uppdateringar om boksläpp och evenemang

Jag har läst och godkänt villkoren.

Copyright © 2019 Mondial. Webbsida av Oakwood.